هوش مصنوعی جواب درست را پیدا کرد، دایناسورها چرا منقرض شدند؟

به گزارش مجله صادق ویلا، ایرنا نوشت: رایانه ها با مهندسی معکوس سابقه های فسیلی ، دلیل های بروز یک فاجعه بزرگ و انقراض دایناسورها را شناسایی کردند.

هوش مصنوعی جواب درست را پیدا کرد، دایناسورها چرا منقرض شدند؟

به منظور پرداختن به این بحث که آیا برخورد یک سیارک بزرگ یا فعالیت آتش فشانی در 66 میلیون سال پیش به انقراض دایناسورها و گونه های متعدد دیگر منجر شد، یک گروه تحقیقاتی در دانشگاه دارتموت از یک رویکرد نوآورانه استفاده کرد. این محققان دانشمندان را کنار گذاشتند و اجازه دادند رایانه ها در این خصوص تصمیم بگیرند.

این محققان در نشریه ساینس گزارش داده اند که از یک شیوه مدل سازی تازه که از پردازشگرهای به هم پیوسته نیرو می گیرد برای آنالیز داده های زمین شناسی و آب و هوایی بدون ورودی (input) انسانی استفاده نموده اند. آنها وظیفه تحلیل سابقه فسیلی بطور معکوس را به حدود 130 پردازشگر محول کردند تا از این طریق بتوانند رویدادها و شرایط منجر به انقراض دایناسورهای کریتاکیوس-پالیوژن (K- Pg) را تعیین نمایند. انقراض این دایناسورها راه را برای ظهور پستانداران از جمله نخستی ها هموار کرد که بعدها به پیدایش انسان های اولیه منجر شد.

منظر تازه به رویدادهای تاریخی

الکس کاکس مولف اول این مطالعه از دانشکده علوم زمین دانشگاه دارتموت گفت: بخشی از انگیزه ما این بود که این مساله را بدون یک فرضیه یا سوگیری از پیش تعیین شده ارزیابی کنیم.

وی اضافه کرد: بیشتر مدل ها در یک جهت به سمت جلو حرکت می نمایند. ما از یک مدل چرخه کربنی استفاده کردیم تا بتوانیم در جهت دیگر حرکت کنیم و از این تاثیر برای یافتن دلیل به وسیله آماری استفاده کردیم.

وی تاکید نمود: در سرانجام تفاوتی نمی نماید ما چه فکر می کنیم یا پیش از این چه فکر می کردیم. این مدل به ما نشان می دهد که چگونه به آن چیزی که در سابقه زمین شناختی مشاهده می کنیم رسیدیم.

این مدل بیش از 300 هزار سناریوی احتمالی درباره انتشار دی اکسید کربن، فراوری دی اکسید گوگرد و فراوریات زیست شناسی را در یک میلیون سال پیش و پس از انقراض K-Pg آنالیز کرد و به وسیله نوعی یادگیری ماشین موسوم به زنجیره مارکوف مونت کارلو این پردازشگرها برای مقایسه و محاسبه مجدد نتایج خود کار کردند تا زمانی که به سناریویی دست یافتند که با سوابق فسیلی موجود همخوانی دارد.

کشف علل انقراض

بقایای ژئوشیمیایی و ارگانیک در سوابق فسیلی بطور روشن شرایط فاجعه آمیز در دوره انقراض دایناسورهای یاد شده را ثبت می نماید. هر چند تاثیرات شرایط ایجاد شده در آن موقع روشن است، اما دلیل این انقراض ناتعیین مانده است. فرضیه های اولیه دلیل این رویداد را به فعالیت آتش فشانی نسبت داده بود، اما با کشف یک محل اصابت فضایی در مکزیک موسوم به Chicxulub ناشی از برخورد یک سیارک به قطر یک مایل، فرضیه های قبلی تا حدی از اعتبار افتاد. اما این دو فرضیه بعدها آغاز به همگرایی و همپوشانی کردند و به نظر می رسد شاید در آن موقع در سیاره زمین دچار فعالیت های آتش فشانی بوده و برخورد یک سیارک بزرگ هم مزید بر دلیل شده است. اما محققان درصدد برآمدند به وسیله آنالیز با هوش مصنوعی در این خصوص به نتیجه تعیینی برسند.

مدل مورد استفاده این محققان حاکی است که انتشار گازهای ناشی از فعالیت های آتش فشانی به تنهایی برای ایجاد یک انقراض گسترده کافی بوده است. این فعالیت ها برای مدت حدود 300 هزار سال پیش از برخورد سیارک ادامه داشته است. این آتش فشان ها در مدت نزدیک به یک میلیون سال فعالیت خود حدود 10.4 تریلیون تن دی اکسید کربن و 9.3 تریلیون تن گوگرد را وارد جو نموده اند.

این مدل بعلاوه کاهش شدید در تجمیع کربن ارگانیک در اعماق اقیانوس ها در زمان اصابت سیارک را افشا نموده که احتمالا ناشی از این بوده که برخورد سیارک موجب نابودی گونه های مختلف حیوانی و گیاهی شده است. این مدل بعلاوه نشان داد برخورد سیارک موجب افزایش کربن و دی اکسید گوگرد نشده که نشان می دهد نقش سیارک در انقراض ارتباطی با انتشار گازها نداشته است.

نتیجه گیری: نوآوری روش شناسی و کاربردهای آینده

در شرایط امروزی ، مصرف سوخت های فسیلی از سال های 2000 تا 2023 موجب ورود حدود 16 میلیارد تن دی اکسید کربن به درون اتمسفر در هر سال شده است. هر چند این مقدار انتشار زیادی است، اما هنوز باید چند هزار سال به همین شکل ادامه داشته باشد تا به سطح انتشار آتش فشان های دوران باستانی دایناسورها برسد.

این شیوه تحقیقاتی می تواند برای محاسبه معکوش سایر مدل های سامانه های زمینی مانند آب و هوا و چرخه کربن مورد استفاده قرار گیرد تا رویدادهای زمین شناسی که نتایج آنها شناخته شده است، ارزیابی گردد، اما عوامل منجر به آنها شناخته شده نیست.

5858

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 7 آذر 1402 بروزرسانی: 7 آذر 1402 گردآورنده: sadeghvilla.ir شناسه مطلب: 1607

به "هوش مصنوعی جواب درست را پیدا کرد، دایناسورها چرا منقرض شدند؟" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "هوش مصنوعی جواب درست را پیدا کرد، دایناسورها چرا منقرض شدند؟"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید